Mexico’s 2017 Educational Model of Secondary Education: A Review from the Lens of the Teaching of English in Tele-secondary schools

Miguel Hernández Hernández

Resumen


The present review relies on the inclusion of English Language Teaching in the curriculum of the tele-secondary modality. The implementation of the national curriculum and its strategies show that the tele-secondary school system appears left out, or at least, left behind. This review shows concerns that raise questions for the teaching of ELT in tele-secondaries although ELT has been included in this educational option since its beginning. Thus, it seems that results have not been achieved at all. Even though it is true that the National Program of English is a good opportunity to improve the level of English at the secondary level. It seems to be that ELT is constrained to support generalist teachers.


Texto completo:

PDF (English)

Referencias


Banks, L. (2017). English Teachers in Mexico: Initial Preparation and the Realities of Practice (Doctoral dissertation). California State University. ProQuest.

Docentes y directores de secundarias en Aguascalientes se capacitan en el idioma inglés. (2018, February, 15) La Jornada. Educación. Retrieved from http://www.lja.mx/2018/02/docentes-directores-secundarias-se-capacitan-en-idioma-ingles/

SEP. (2010). La telesecundaria en México: un breve recorrido histórico por sus datos y relatos. Retrieved from http://www.sepbcs.gob.mx/contenido/documentos/educativo/telesecundarias/brevehistoriadetelesecundariaenmexico.pdf

SEP. (2011a). Modelo Educativo para el Fortalecimiento de Telesecundaria Documento base. Retrieved from https://telesecundaria.sep.gob.mx/Content/Repositorio/normatividad/Modelo_Educativo_FTS.pdf

SEP. (2011b). Plan de estudios 2011 Educacion Basica. Retrieved from https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/20177/Plan_de_Estudios_2011_f.pdf

SEP. (2011c). Programas de estudio 2011 Ciclo 4, 1°, 2°, 3° de Secundaria. Retrieved from https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/92640/PNIEB-Cycle-4.pdf

SEP. (2017a). Aprendizajes Clave para la Educación Integral. Retrieved from http://www.aprendizajesclave.sep.gob.mx/descargables/aprendizajes_clave_para_la_educacion_integral.pdf

SEP. (2017b). Estrategia Nacional de Ingles. Retrieved from https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/289658/Mexico_en_Ingle_s_DIGITAL.pdf

SEP. (2017, March, 20) Docentes de Tabasco reciben certificación internacional en idioma inglés. Tabasco. Gobierno de Tabasco. Retrieved from https://tabasco.gob.mx/noticias/docentes-de-tabasco-reciben-certificacion-internacional-en-idioma-ingles

SEP, Prensa (2017, July 11) Comunicado 184.- Estrategia Nacional de Inglés, para que México sea bilingüe en 20 años. Ciudad de México. Retrieved from https://www.gob.mx/sep/prensa/comunicado-184-presenta-nuno-mayer-la-estrategia-nacional-de-ingles-para-que-mexico-sea-bilingue-en-20-anos

SEP. (2018, October, 24) Atiende Programa Nacional de Inglés cinco telesecundarias. Gobierno de Baja California Sur. Retrieved from http://proni.sepbcs.gob.mx/




DOI: https://doi.org/10.19136/etie.a2n3.3240

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Emerging Trends in Education, Volumen 2, Núm. 3, Julio - diciembre 2019, es una publicación semestral editada, publicada y distribuida por la División Académica de Educación y Artes (DAEA) de la Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. Av. Universidad s/n, Zona de la Cultura, Col. Magisterial, Villahermosa, Centro, Tabasco, México, C.P. 86040, tel. (993) 358 15 00, www.ujat.mx. Editor responsable: Dr. Pablo Marín-Olán, editoremerging@ujat.mx. Reservas de Derechos al Uso Exclusivo No. 04-2018-071810385400-203, ISSN: 2594-2840, ambos otorgados por el Instituto Nacional del Derecho de Autor. Responsables de la última actualización de este número, Editor en Jefe - Dr. Pablo Marín-Olán, Asistente Editorial - Dra. Elia Margarita Cornelio-Marí y Diseñador Editorial - Lic. Urías Márquez Barrera. Av. Universidad s/n, Zona de la Cultura, Col. Magisterial, Vhsa., Centro, Tabasco, Méx. C.P. 86040, fecha de la última modificación: 01 de julio de 2019.

Las opiniones expresadas por los autores no necesariamente reflejan la postura del editor de la publicación. Se autoriza la reproducción parcial o total de los artículos, siempre y cuando se mencione o se cite al autor y a la revista Emerging Trends in Education